Skapa Egen Design

Här kan man diskutera allt som har med bloggdesign att göra.

Skapa Egen Design

Inläggav EvilSiz mån dec 15, 2008 17:21

Hej!

Hur skapar jag en egen design och hur fixar jag den till mig blogg?
Jag inse att det kommer ta evigheter att förklara, men jag ät tacksam för svar! :)
EvilSiz

Re: Skapa Egen Design

Inläggav frofrik fre jan 09, 2009 08:36

För det första behöver du nån form av program där du kan rita upp din design, t.ex. Adobe Illustrator (eller Photoshop), GIMP osv.

Sen behöver du omvandla din design till HTML/CSS, vilket betyder att du behöver lära dig hur man kodar hemsidor. Grunderna går ganska fort, men vill du kunna få din design exakt som du vill så krävs lite mer fördjupade kunskaper, och du får vara beredd på att lägga ner ganska många timmar på detta.
frofrik
Site Admin

Inläggav EvilSiz lör jan 10, 2009 15:59

Hur kodar man den då? Och Varför är det 3 bilder när man laddar ner era designer? Måste jag också göra 3 bilder?

Jag har Photoshop CS som jag använder och är hyfsat duktig, det är bara kodningen som saknas.
EvilSiz

Inläggav frofrik sön jan 11, 2009 23:12

Kodar den gör du genom att använda HTML och CSS, googla lite på detta så hittar du säkert några bra guider, är inget som jag får plats att förklara i detta inlägg tyvärr ;)
Enkelt kan man säga att det beskriver utseende på hemsidan/bloggen.

Att det är tre bilder i många av designerna är bara en slump. När jag gör om bilden från Photoshop till html/css, så klipper jag upp bilden i ett antal delar, för att det ska visas korrekt. Beroende på designens utseende blir det olika antal bilder.

Ska se om jag kanske kan göra en lite mer grundlig guide angående detta ämne då det är många som frågar.

/ Fredrik
frofrik
Site Admin

Inläggav EvilSiz sön apr 19, 2009 19:12

Vad har du för storlek på designerna då? Eller kan man bestämma storleken själv, jag antar att det finns någon speciell bredd, men längd då?
EvilSiz

Inläggav olagligaste fre okt 16, 2009 18:07

hejhej , undrar hur man gör en egen design till sin blogg ? kan du förklara lite och vad ska jag söka på och hur :P
olagligaste

Inläggav Gilunga lör dec 05, 2009 13:13

olagligaste skrev:hejhej , undrar hur man gör en egen design till sin blogg ? kan du förklara lite och vad ska jag söka på och hur :P
Bilagor
Gorre så ensam.jpg
Gorre så ensam.jpg (86.46 KiB) Visad 8876 gånger
Gilunga

Återgå till Allmänt om bloggdesign